Vad är kategoritexter egentligen, och hur skriver du kategoritexter på ett optimalt sätt?
Dessa frågor och fler berättar vi svaren på i den här artikeln.
OBS: Tänk på att kategoritexter är någonting du behöver kunna skriva om du vill arbeta som SEO-skribent eller content writer. Det är spännande jobb som du kan sköta hemifrån, det vill säga online.
Vad är kategoritexter?
Kategoritexter är beskrivningar av vad en produktkategori handlar om. Dessa typer av texter kan alltså handla om allt ifrån shorts eller smink till boxningssäckar. Likt många andra typer av texter har även kategoritexter som mål att fånga upp organisk trafik från Google.
Värt att notera är att kategoritexter inte är samma sak som produkttexter. En viktig skillnad är att kategoritexter i regel mer informativa, medan produkttexter oftast är mer säljande.
3 sätt att skriva bättre kategoritexter
- Svara på sökintentionen och ge besökaren ett komplett svar.
- Inkludera viktiga long tail-sökord.
- Internlänka på rätt sätt.
Nedan pratar vi mer om de tips som vi precis gett dig i mer detalj.
Läs också: Fler tips om hur du skriver bra kategoritexter.
1. Svara på sökarens intention
Som vi tidigare nämnt är sökintentionen i regel informativ när det kommer till kategoritexter. Det är därför viktigt att du ger besökaren ett tydligt svar på alla frågor hon kan tänkas ha inom en specifik produktkategori.
Om du har som mål att ranka på nyckelfrasen ”bra boxningssäck”, då ska du också berätta vad som gör att en boxningssäck är bäst i test. Hur tung den optimala boxningssäcken ska vara kontra kroppsvikten, samt om en stående eller hängande säck lämpar sig bäst för besökaren är två viktiga frågor i detta fall.
Det är alltså klart viktigast att vara extremt tydlig och ge besökaren någonting av värde genom att svara på alla potentiella frågor hon kan tänkas ha.
Lästips: Vill du inte skriva dina kategoritexter själv? Då kan det vara en bra idé att anlita en professionell content writer på SEOTexter.se.
2. Se till att alla viktiga long tail-sökord inkluderas
Du ska givetvis optimera för alla viktiga nyckelfraser som har en hög sökvolym, men glöm samtidigt inte bort long tail-nyckelorden. Om vi går tillbaka till det tidigare exemplet är ”bästa boxningssäcken” en nyckelfras, medan ”bästa boxningssäcken för pensionärer” eller ”bästa boxningssäcken för ungdomar” är två typiska long tail-sökord.
Den största fördelen du får genom att inkludera viktiga long tail-sökord är att du maximerar dina möjligheter att få mer organisk trafik från sökmotorer såsom Google.
Tips: På plattformar såsom Fiverr kan du skriva kategoritexter och andra typer av SEO-texter mot betalning.
3. Internlänka på ett optimalt sätt
”Studsfrekvensen”, som på engelska kallas för bounce rate, innebär att besökaren klickar på bakåtknappen eller stänger ner webbläsaren helt då han inte tycker att webbsidans innehåll är tillräckligt bra och/eller informativt.
Du kan sänka din bounce rate genom att skriva kategoritexter som är intressanta och värdeskapande, men att internlänka på rätt sätt är också ett effektivt sätt för att minska studsfrekvensen.
Att internlänka rätt menar vi i detta fall är att du internlänkar till relevanta produktsidor och produktkategorier, så att besökaren stannar så länge som möjligt på din webbsida.
Om en låg studsfrekvens (procentuellt många besökare väljer att stanna på din webbsida) är en rankingfaktor som ger dig mer trafik på Google är omtvistat. Search Engine Journal säger att studsfrekvensen inte är en rankingfaktor, men det finns även många experter som säger det rakt motsatta.